Vandaag vond in Utrecht
een vergadering plaats van het mede vanuit de Enschedese initiatiefgroep “Oorlog
is geen Oplossing” opgerichte samenwerkingsverband “Oorlog is geen Oplossing NL”.
De aanvankelijke aanleiding tot de oprichting van het laatstgenoemde
samenwerkingsverband was het besluit van de Nederlandse politiek in december
2012 om in het kader van de NAVO-samenwerking Nederlandse Patrioteenheden testationeren aan de Turks-Syrische grens. Formeel om Turkije te beschermen tegen
mogelijke luchtaanvallen vanuit Syrië, maar in de praktijk lijkt het vooral als
afschrikking te werken richting Syrië zodat Turkije ongestoord haar gang kan
gaan bij het ondersteunen van zowel het Vrije Syrische Leger als de talloze jihadistische groepen die in Syrië actief zijn.
De laatste tijd is ook
binnen “Oorlog is geen Oplossing NL” de aandacht verschoven van de strijd in
Syrië naar de spanningen rond Oekraïne. Eén dag vóór de vergadering in Utrecht stuurde
de minister van Defensie een brief naar de Tweede Kamer waarin ze de Kamer
meedeelde dat de Nederlandse regering voornemens is om in het kader van de binnen
de NAVO afgesproken “geruststellingsmaatregelen voor de oostelijke bondgenoten”
per 1 september a.s. 4 F-16’s beschikbaar te stellen aan het vorige maand
verdrievoudigde Baltic Air Policing programma.
De Baltic Air Policing
werd in 2004 bij de toetreding van de Baltische staten Estland, Letland en
Litouwen tot de NAVO ingesteld om het luchtruim van deze drie staten te
verdedigen zolang deze voormalige Sovjet-republieken geen eigen luchtmacht
hadden.
In het kader van deze
Baltic Air Policing werd volgens een viermaandelijks rotatieschema een
luchtmachteenheid van één van de andere NAVO-lidstaten gestationeerd op de
Litouwse luchtmachtbasis Zokniai bij de stad Šiauliai. In het voorjaar van 2005
vervulde de Nederlandse luchtmacht deze rol.
In reactie op de
gebeurtenissen in en rond Oekraïne besloot de NAVO op verzoek van de
Oost-Europese lidstaten om een aantal “geruststellingsmaatregelen” te nemen,
zoals de verplaatsing van verschillende militaire bases die tijdens de Koude
Oorlog in Midden-Europa werden gevestigd naar Oost-Europese NAVO-lidstaten en
de verdrievoudiging van de omvang van de Baltic Air Policing.
Door deze
verdrievoudiging moest ook het aantal militaire vliegvelden in het Balticum
waar deze jachtvliegtuigen gestationeerd kunnen worden verdrievoudigd worden.
Naast Zokniai worden nu ook de vliegvelden Ämari in Estland en Malbork in Polen
gebracht. De verdrievoudiging is begin mei van start gegaan met eenheden van
Polen, Denemarken en Groot-Brittannië die tot 1 september zullen blijven.
Per 1 september 2014
hebben Portugal en Duitsland inmiddels al aangeboden om elk een luchtmachteenheid
te stationeren en de Nederlandse regering heeft dus besloten om de in het
schema nog ontbrekende derde eenheid aan te bieden. Deze zal dan van 1
september tot 31 december 2014 op het Poolse militaire vliegveld bij Malbork gestationeerd
worden. Malbork is de Poolse naam voor de voormalige Kruisvaardersstad Mariënburg
vanwaaruit Kruisvaarders van de Duitse Orde de “heidense” Baltische volkeren
trachtten te onderwerpen en deze enkele eeuwen lang overheerst hebben.
Al eerder (midden april) heeft de regering aangegeven dat ze de NAVO heeft toegezegd tankvliegtuigen beschikbaar te stellen om AWACS bij te tanken, een mijnenjager naar de Oostzee te sturen, in juni met enkele schepen deel te nemen aan de oefening Baltops en in september met een compagnie Special Forces aan de oefening Noble Sword die dan in Polen zal worden gehouden. Ook heeft Nederland twee functionarissen geleverd om de staf op het NAVO hoofdkwartier te versterken.
Al deze maatregelen zijn in de eerste plaats vooral symbolisch. Er is geen sprake van een acute dreiging vanuit Rusland op NAVO-gebied. Het gaat ook niet voor niets om “geruststellingsmaatregelen”, namelijk om de Oost-Europese NAVO-lidstaten gerust te stellen. In plaats van hen gerust te stellen zullen deze extra NAVO-activiteiten in Oost-Europa de bevolking van deze staten echter vooral het beeld versterken dat er sprake van een Russische dreiging zou zijn en bovendien zullen ze door Rusland als een vijandelijke dreiging gezien worden. In plaats van als olie op de golven werken deze maatregelen als olie op het vuur en daar zou Nederland niet aan mee moeten willen doen.
Tijdens de vergadering
werd besloten om als samenwerkingsverband Oorlog is geen Oplossing NL de Kamer
een brief te schrijven waarin we deze zouden oproepen om niet met deze
beschikbaarstelling in te stemmen. Na een paar inleidende zinnen gaat deze
brief als volgt verder:
In onze eerdere brief aan uw Kamer, “Willen weecht een oorlog? Dan de NAVO-ramkoers blijven volgen” van 22 april jl., hebben
we reeds gewezen op de harde confrontatie-politiek die de Verenigde Staten in
het conflict rond Oekraïne volgen en die de Europese pogingen om tot een
vergelijk te komen keer op keer doorkruist. Ook gaven we in die brief aan dat
de legering van NAVO-troepen in de nieuwe, Midden- en Oost-Europese
NAVO-lidstaten indruisen tegen hetgeen in hoofdstuk IV van de in 1997 gesloten
NATO-Russia Founding Act waarin Rusland akkoord ging met de toetredingen van
haar voormalige bondgenoten en voormalige Sovjetrepublieken tot de NAVO.
Er is in onze ogen geen enkel bewijs dat de
Baltische staten of Polen naar aanleiding van de ontwikkelingen in en rond
Oekraïne daadwerkelijk te maken zouden hebben met een verhoogde Russische
dreiging. Door de zogenoemde “geruststellingsmaatregelen voor de oostelijke
bondgenoten” in het leven te roepen, versterkt de NAVO juist het beeld van een
verhoogde Russische dreiging dat sommigen in deze regio willen oproepen en
versterkt dus juist de onrust.
Dat geldt niet alleen de noordoostelijke
NAVO-bondgenoten, maar ook de Russische buren die deze sterk toenemende
militaire aanwezigheid van de NAVO aan haar grens als dreiging kan ervaren.
Er is, met andere woorden, geen enkele militaire
reden om Nederlandse F-16’s in het Balticum te stationeren, maar het gaat om
een louter symbolische actie die bedoeld is om “gerust te stellen” maar in de
praktijk onrust stichten of versterken aan weerszijden van de grens tussen
Rusland en het NAVO-gebied.
Hier komt bij dat de stationering van de
Nederlandse F-16’s in het Balticum geen enkele bijdrage levert aan de deëscalatie
van het conflict in en rond Oekraïne. In plaats van deze symbolische actie die
vooral een vijandige verhouding met Rusland tot uitdrukking brengt, zal ingezet
moeten worden op politieke acties om tot overeenstemming met Rusland te komen
over Oekraïne en onderlinge samenwerking. Geen sancties, maar dialoog; geen
oorlog, maar economische samenwerking en verdieping van de contacten tussen de
verschillende samenlevingen.
We roepen u op om de Nederlandse regering zich
daarop te laten richten en zich niet af te laten leiden door de voorgestelde,
contraproductieve stationering van Nederlandse F-16’s in het Balticum.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten