Bij haar toezegging de Enschedese Ambassadeur van de Vrede te worden,
benadrukte Seçil Arda het belang van een debatbijeenkomst tijdens de
Vredesweek, naast alle presentaties van sprekers, materialen, films en muziek
die we al organiseerden. Dat debat, zo werd overeengekomen, zou dan over de rol
van vrouwen als vredestichters gaan. Bij de samenstelling van het panel is de
nadruk komen te vallen op vrouwen die als vluchteling uit ernstige
conflictgebieden afkomstig zijn. Ook nu weer erg actueel. Als we het over vrede
hebben moeten we het helaas ook over oorlog hebben, aldus Arda.
De vrouw die voor een uitgebreidere inleiding is gevraagd, is Leila
Jaffar, een Nederlandse Palestijnse die lange tijd betrokken is geweest bij de
Joods-Palestijnse dialoog (“over ons gemeenschappelijke conflict”) en
tegenwoordiger en bureau heeft voor interculturele communicatie en mediation.
Een rijke achtergrond om tot ons te spreken, maar zelfs dan sta je altijd nog
op de schouders van reuzen uit het verleden. Zo haalt ze een uitspraak aan van
Socrates (“verandering komt niet voort uit de strijd tegen het slechte, maar uit
het bouwen aan het goede”) en van Rumi
(“gisteren was ik slim en wilde de wereld veranderen, vandaag ben ik wijs en
verander ik mij zelf”).
Jaffar pleit ervoor dat vrouwen een rol krijgen in de vredesprocessen over
de beëindiging van een gewelddadig conflict. Een belangrijk verschil tussen
Tunesië en Egypte is dat vrouwen in Tunesië in veel grotere mate in alle
sectoren van de samenleving participeren en daarom ook in het vredesproces
geparticipeerd hebben. Daarin is ook een deel van de verklaring te zoeken voor
het feit dat de situatie na de Arabische Lente in Tunesië beter is verlopen dan
in Egypte.
Ook in de religie moet de tekstuituitleg niet aan de mannen overgelaten
worden. Daar overheerst de herhaling van de traditionele lezing. Maar als je
kritisch leest, zie je heel heel andere dingen. “De waarheid van de religie
komt in de kleren van de cultuur.” Het is dus de cultuur die de interpretatie
van de godsdienst bepaalt. In het Midden-Oosten propageert Saoedi-Arabië heel
nadrukkelijk en met heel veel middelen een bepaalde interpretatie van de islam.
Daarin gaat het vooral om strijd en bepaald niet om het zoeken naar verbinding,
wat toch een wezenskenmerk voor religie is. Daarmee verhardt de strijd in het
Midden-Oosten. Saoedi-Arabië is de vader van ISIS.
Om zich te weer te stellen tegen de machtsuitoefening door de mannen
stellen vrouwen veel te vaak de macht van de onmacht (“wij zijn zielig en
worden onderdrukt”) tegenover deze macht, waarmee ze op sympathie rekenen. Maar
dat moet je niet doen, volgens Jaffar, want het bevestigt de verhoudingen. Je
vraagt de mannen om een gunst, terwijl je eigenlijk je recht op moet eisen.
In plaats van de macht van de onmacht, bepleit zij dan ook de harde
taal van de vrede. Je hoeft niet altijd de dialoog te zoeken en begrip te
hebben voor de ander. Soms moet je gewoon weigeren om in het verhaal van de
oorlog mee te gaan. Toon je vechtlust om vrede te bereiken.
De andere panelleden wordt vervolgens gevraagd hier, vanuit hun eigen
ervaring, op te reageren.
Yasmin Khalaf is afkomstig uit Syrië en woont inmiddels meer dan tien
jaar in Nederland. Haat creëert volgens haar een gat in de ozonlaag van de
menselijkheid. In Syrië is zij in liefde opgegroeid. In het ouderlijk huis in
Damascus kwamen naast ook christenen ook moslims en joden over de vloer. En ook
nu hoort ze de verhalen van familie, vrienden en bekenden in het verscheurde
land, over mensen die daar de vrede blijven zoeken. Die in vrede met elkaar
proberen te blijven leven en nog steeds zorg voor elkaar hebben in plaats van
alleen voor zichzelf op te komen. Het gaat erom aan die waarden vast te blijven
houden.
Zirayeta Ibrahimovic is afkomstig uit Bosnië. Daar leefde ze gelukkig
tot het begin van de oorlog in 1992. Op school leerden ze als moslims,
orthodoxen en katholieken als broeders en zusters samen te leven en met elkaar
vereend te blijven. Ze werden wel op een oorlogssituatie voorbereid, maar dat
zou een oorlog zijn tegen een vijand die van buiten kwam. Niet tegen een vijand
waarin je eigen buurman of buurvrouw zich plotseling ontpopte. Want dat
gebeurde in Bosnië: buren die tegen elkaar vochten. Van de ene dag op de
andere. Tot die ene dag had zij vertrouwen in alle mensen en dat vertrouwen is
weg. Ze weet ook wel dat er naast slechte ook heel veel goede mensen zijn, maar
ze weet niet meer wie ze wel en wie ze niet kan vertrouwen.
Het derde panellid, Patricia Mansarya, is afkomstig uit Sierra Leone.
Een land rijk aan grondstoffen zoals diamant en goud, maar de bevolking is nog
steeds arm. Grondstoffenroof, corruptie, oorlog en vorig jaar ook nog een
ebola-epidemie. Vrouwen, zo betoogt zijn, hebben meer invloed dan zij denken.
Zij hebben namelojk een andere invalshoek dan mannen en daarin ligt hun kracht.
De vrouw is als moeder de eerste lerares van haar kind. Zij leert het kind
liefde en geborgenheid. Vrouwen begrijpen man beter en dat geeft hen invloed. Vrede
wordt thuis bewaard door de vrouw en daar, thuis, begint de vrede. Maar dat is
niet voldoende. Het is volgens Mansaray van belang dat vrouwen hun invloed
verbreden naar de samenleving en ook naar de politiek.
Gevraagd naar wat hen troost geeft antwoord Ibrahimovic dat haar
moestuin alle therapeuten vervangt. Yasmin werkt graag met woorden, de
gedichten van haar vader en haar eigen verhalen. Patricia noemt haar kinderen.
Aan Jaffar wordt gevraagd wat zij onder het “vechtmodel” verstaat.
Jaffar meldt dat het vooral een kwestie van bewustzijn zijn is hoe macht werkt.
Vrouwen blijven maar vriendelijk, terwijl de mannen veel meer voor zichzelf opkomen.
Alle kenmerken die aan vrouwen worden toegedicht en “vrouwelijk” wordden
genoemd zijn kenmerken van onmacht. De vragensteller herinnert zich een
uitspraak van Simone de Beauvoir: “in het belang van de liefde moet je soms hard
zijn.”
Een andere vragensteller verwijst naar VN-resolutie 1325 waarin de rol
van vrouwen bij vredesprocessen wordt benadrukt. Maar in de VN zelf zijn slechts
14 van de ruim 190 staatshoofden vrouw. Moet daar aan de top dan ook niet iets
veranderen? Arda sluit nog eens aan bij het vorige punt: macht wordt niet
gegeven maar genomen. Als vrouwen moet je niet in de slachtofferrol gaan zitten,
maar ook bondgenoten onder mannen zoeken. Vooral zij die medemenselijkheid en
andere waarden voorstaan en tegen het economische primaat vechten. Het huidige
gemeenteraadslid Ahmed Yilmaz herinnert ons aan het adagium “macht corrumpeert”
en houdt de aanwezigen voor om niet alleen zelf de macht te zoeken maar juist
ook de machtigen scherp te houden.
Voormalig gemeenteraadslid Tine Dondorp deelt haar eigen ervaring dat als
je niet de baas wil spelen in de politiek, je soms meer invloed hebt dan als je
steeds op de vuist op tafel slaat. Dick Feil mist tot dusverre een verwijzing
naar Angela Merkel. Voor hem vervult zij thans een rolmodel voor alle
mannelijke regeringsleiders in Europa. Waar haar mannelijke collega’s ruzie maken
over verdeelsleutels en muren laten bouwen, zegt zij richting vluchtelingen en
haar eigen bevolking: “Kom maar, wir schaffen es”. Daaruit klinkt leiderschap.
Jaffar vult aan dat het optreden van Merkel een grote klap voor ISIS betekende.
Eén van de zaken die ISIS benadrukt is dat je met vrouwen in de regering op de
afgrond afstevent, maar Merkel maakt met haar breed in de Arabische wereld
verspreide uitspraak duidelijk dat dat geenszins het geval is. Het land dat zij
leidt stevent bepaald niet op een afgrond af. Door een andere wordt opgemerkt
dat Angela Merkel ook als verbinder optreedt als het om de verhoudingen met
Rusland gaat.
Jan ter Haar wil naast Merkel, die de rijkdom van Duitsland wil delen,
ook Marjan Minnesma,
noemen. De directeur van Urgenda die twee maanden geleden een rechtszaak tegen
de staat won over de noodzaak een adequater klimaatbeleid te voeren. Onze
rijkdom delen is één ding; ons bewust zijn dat we in Europa op veel te grote
voet leven dan de aarde aankan is even noodzakelijk. Het Fort Europa houdt niet
alleen vluchtelingen buiten de deur, maar verdedigt ook haar veel te grote
voetafdruk.
Terug naar de machtsvraag. Eén van de aanwezigen meent dat mannen de
macht in handen willen houden uit angst voor de potentiële macht van vrouwen.
Dit punt wordt door een mannelijke aanwezige bevestigt: kijk naar Pussy Riot en
Femen. Vroeger was de slogan “baas in eigen buik”, maar nu lijkt het “baas met
de borst vooruit” te zijn. En dat is inderdaad erg confronterend. Een andere
aanwezige man meldt dat de vermeende kracht van mannen ook een vorm van onmacht
is. En mannen en vrouwen blijven in onmacht zitten, omdat ze zich niet bewust
zijn dat ze dat doen.
Discussieleidster Arda haalt Netty Donhuijsen naar voren die haarervaringen over Nederlands Indië deelt. Het was een klassenmaatschappij waarin
de blanken bovenaan stonden, daarna de kleurlingen, de gemengden, volgden en het
autochtone Indonesische volk helemaal onderaan stond. Die vaste verhoudingen
golden ook voor mannen en vrouwen. In de traditionale Nederlands-Indische
gezinnen trokken de mannen alle macht naar zich toe.
Eén van de aanwezigen vindt het erg interessant om te horen wat mensen
in het verleden is overkomen, maar zou nu ook wel willen weten wat we nu gaan
doen. Als suggestie wordt meegegeven de nieuwe burgemeester te laten inburgeren
en te laten kennismaken met deze mensen met al hun verhalen. Jan ter Haar meent
dat we niet alleen maar naar anderen moeten kijken, maar ook zelf moeten
veranderen. Dat geldt voor alle inwoners van het al eerder genoemde Fort
Europa: consuminderen en rijkdom delen. Maar ook tot inkeer komen.
In de zaal zit ook een dochter van panellid Patricia Mansaray, die erop
wijst dat kinderen van “nieuwe Nederlanders” het op school veel moeilijker hebben
dan kinderen van autochtone Nederlanders. Ook als ze op zich wel mee kunnen
komen met de lesstof, krijgen ze altijd een lager het schooladvies ”omdat ze de
taal minder goed spreken”. Natuurlijk heb je daar een achterstand, maar die
achterstand blijft voortbestaan als je op grond daarvan op een lager niveau
moet doorleren of niet in aanmerking komt voor bepaalde stages. Het is een vorm
van verborgen discriminatie. Misschien niet eens bewust.
De Russische Svetlana en de Tsjechische vluchtelinge Hanka van na de staatsgreep
van 1968 zijn geschokt over dit verhaal. Zelf hebben zij dat nooit ervaren en
ze vragen zich af of het met de huidskleur van de dochter van Mansaray te maken
heeft. De taak van vrouwen is volgens hen juist het investeren in de toekomst
en daar hoort goed onderwijs bij. Een van de aanwezigen die in het onderwijs
heeft gewerkt kent van huis uit het adagium “Mientje hoeft niet door te leren,
want Mientje gaat toch straks trouwen.” Haar ervaring is dat in veel allochtone
gezinnen nog steeds zo gedacht wordt. Dick Feil onderschrijft dat en vindt dat
ook een opdracht voor ons als het om de vluchtelingen gaat die nu ons land en
ook Enschede binnenkomen. Bij goed onderwijs ligt de sleutel naar de toekomst,
als we dan vreedzaam willen samenleven en niet onze spijt menen te moeten
betuigen over wat er allemaal is misgegaan.
Een andere aanwezige ervaart dat elke keer als zij uitdrukking geeft
aan wat zij waardevol vindt, zij aan vrede werkt. Ze roept de aanwezige op om
hun namen op te schrijven en elkaar tot steun te zijn, als vrouwencirkels en vrouwendenktanks.
Els du Rieu benadrukt het belang om ook naar elkaar dromen te luisteren. Jaag
niet alleen je eigen droom na, maar deel die dromen ook met elkaar. Als je ze
met elkaar deelt voorkom je dat je je droom verliest zodra het even tegenzit of
er iets anders op je pad komt. Door dromen met elkaar te delen steunen we
elkaar om onze dromen te verwezenlijken.
Arda geeft vervolgens het woord aan een aantal jongere vrouwen die
aanwezig zijn. Volgens hen willen niet alleen vrouwen maar ook mannen graag een
andere, vreedzamere wereld waarin andere waarden prevaleren dan alleen maar het
opkomen voor jezelf. Het geweld dat zich in onze samenleving niet alleen fysiek
uit maar ook in het economische systeem heeft veel met het kapitalisme te
maken. Daar sluit weer een ander op aan met de oproep om niet te investeren in
de wapenindustrie. Volgens Arda is dat een goed thema voor een ander debat over
de rol van het bedrijfsleven en financiële instellingen als het om oorlog en
vrede gaan.
Als laatste spreker uit de zaal geeft Arda het woord aan Kwame die een
oude Afrikaanse wijsheid ventileert: “Als je een man onderwijst, onderwijs je
een individu. M maar als je een vrouw onderwijst, onderwijs je een hele
samenleving.” Als er een probleem is willen mannen meteen aan de slag en hun
spierkracht gebruiken, terwijl vrouwen eerst met elkaar over het probleem
willen praten. “Mannen bouwen huizen, vrouwen creëren een thuis.” Vrede begint
thuis en verspreidt zich vervolgens via de straten over de steden.
Tot slot loopt Arda het panel nog eens lang voor een laatste
slotopmerking. In reactie op de pleidooien om te streven naar politieke macht
stelt Yasmin Khalaf dat het alfabeth van de vrede op de rug van de medemens
staat. Als je alleen maar met jezelf bezig bent en in de spiegel kijkt, zie je
het niet. Je ziet het pas als je omziet naar elkaar. Zirayeta Ibrahimovic zou
alle wapenfabrieken sluiten als ze politieke macht zou hebben. Maar de macht
die ze nu heeft gebruikt ze vooral om haar kinderen in vrede op te voeden en
niet te belasten met het verleden. Patricia Mansarya stelt dat duurzame vrede
begint met respect. Vrede komt niet van buiten, maar moet uit jezelf komen.
Daarom is het belangrijk om netwerken met anderen in de eigen samenleving te
onderhouden. Dat is het belangrijkste wat je als mens voor de vrede kunt doen. Laila
Jaffar, tenslotte, hoort heel veel mensen heel hard “nee” roepen tegen
vluchtelingen, maar we moeten juist heel hard “ja” te roepen. En wij kunnen
zelf heel veel doen naar die vluchtelingen toe. Ze helpen met praktische zaken,
met de taal, met het inburgeren. Heet ze welkom.
Afrondend trekt Arda de conclusie dat vrede iets is waar vrouwen en
mannen samen aan moeten werken. Door te investeren in de medemens. Hem of haar
een warm bad te geven. Maar om te gaan met de angst. Te benadrukken dat we elkaar
moeten accepteren en het goede voorbeeld voorleven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten