dinsdag 1 april 2014

Overleg over grensoverschrijdende campagne-activiteiten

Vanavond kwamen vijf GroenLinksers uit Groningen, Drenthe en Overijssel en vier Grünen uit Ostfriesland, Emsland Nord, Emsland Süd en Grafschaft Bentheim in Emmen bij elkaar om over grensoverschrijdende campagne-activiteiten te spreken in het kader van de verkiezingen voor het Europees parlement die in Nederland op 22 en in Duitsland op 25 mei plaatsvinden. Aan de ene kant lijkt de grens tussen Duitsland en Nederland iets uit een ver verleden dat vooral als bezienswaardigheid en recreatieplek dienst doet (zie onderstaande foto uit de Grafschafter Nachrichten), aan de andere kant blijkt die grens nog steeds te bestaan als het om verschillende verkiezingsdata en verkiezingsthema's gaat.


Thema's die ons aan beide zijden van de grens bezighouden zijn natuurlijk onderwerpen die van de ene kant van de grens doorwerken naar de andere. De voorgenomen doorstart van het vliegveld Twente is het meest aansprekende voorbeeld dat ook (of vooral) aan de Duitse zijde van de grens voor flinke beroering zorgt waarbij van die kant ook wordt gewezen op de nabijgelegen Flughafen Münster-Osnabrück (FMO). Ook het grensoverschrijdend openbaar vervoer is een voor-de-hand-liggend grensoverschrijdend thema.


Dat zou ook kunnen gelden voor de zes nucleaire bedrijven aan weerszijden van de grens: de Urenco-vestigingen in Almelo en Gronau, de splijtstofstavenfabriek in Lingen, de twee kerncentrales in Lingen waarvan de oudste in 1977 is stilgelegd vanwege een "incident", de "tijdelijke" opslagplaats voor kernafval in Ahaus en de nucleaire wasserij in Coevorden. Toch leeft dit thema duidelijk meer aan de Duitse kant van de grens dan aan de Nederlandse.

Er zijn ook onderwerpen uit de grensstreek die in één van beide landen niet leven omdat het daar domweg niet in de pers is verschenen. Zo hoorde ik tot mijn verbazing voor het eerst over het bestaan van "Nordhorn Range": een militair oefenterrein om voor bommenwerpers. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd het door het nazi-bewind als zodanig in gebruik genomen om de Duitse luchtmacht te laten oefenen voor de bommenregens op Europese en vooral op Britse steden; na de Tweede Wereldoorlog door de Britste Royal Air Force voor hetzelfde doel van de Duitsers overgenomen, maar dan in het kader van de Koude Oorlog.

Toen het aantal oefeningen begin jaren '50 sterk toenam kwam het in 1954 tot de eerste protesten hiertegen van de lokale bevolking. Deze protesten namen toe naarmate er in de jaren daarna ook steeds vaker bommen buiten het eigenlijke oefenterrein neerkwamen. In 1971 kwam het tot een bezetting van het terrein en deze leidde tot de oprichting van de Notgemeinschaft Nordhorn-Range e. V., een van de eerste "Bürgerinitiativen" in Duitsland.

In 2001 droeg de RAF het terrein aan de Duitse luchtmacht over. Behalve bij de Duitse luchtmacht is het terrein ook als oefenveld in gebruik bij Nederlandse F16-squadrons van Volkel en Leeuwarden, Belgische F16-squadrons van Kleine Brogel en Florennes, het Amerikaanse squadron dat nog steeds op Duitse bodem aanwezig is en een drietal Duitse squadrons.

De bevolking van Nordhorn loopt nog steeds te hoop tegen de aanwezigheid van de bommen-afwerp-terrein, maar tot dusverre zonder succes. Een reëel gevaar is de aanwezigheid van de Emsland-kerncentrale in Lingen op nog geen 3 kilometer van dit oefenterrein. Een bombardement van die kerncentrale zou desastreuze gevolgen hebben. Het Duitse ministerie van Defensie wees er in een verweerschrift op dat de kerncentrale bij Lingen sinds 1977 niet meer in gebruik is. Kennelijk is men er niet van op de hoogte dat in 1988 een tweede kerncentrale bij Lingen is gebouwd die - met vallen en opstaan - nog volop in bedrijf is.

Maar aan de Nederlandse kant van de grens zijn we hier dus ook volstrekt niet van op de hoogte...

*****

Tijdens de Ostermarsch op 18 april 2014 in Gronau werd onderstaande actievlag tegen Nordhorn Range meegevoerd.








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen